fbpx

Som en vane-nörd så fullkomligt ÄLSKAR jag den här boken. Den är SÅ bra. Nu var jag förvisso redan en James Clear fan sedan tidigare, men ändå.

Över lag så är boken väl strukturerad och författaren är väldigt tydlig i sina förklaringar och beskrivande exempel.

Det är något kapitel mot slutet som kändes lite lösryckt, men annars är den nära perfektion för den som är intresserad av personlig utveckling, vilket ju handlar mycket om vanor, både att skapa nya och bryta gamla dåliga.

Det skadar inte heller att bokomslaget är väldigt snyggt designat i vitt, guld och svart.

Nu till mina reflektioner:

En mening för att summera boken

Även de mest oansenliga förändringarna, om gjorda (skapligt) konsekvent över tid, blir vanor som ger extraordinära resultat.

En kunskap, åsikt eller insikt som boken gett mig

Idén att varje val vi gör är som att lägga en röst till fördel för den sorts person jag vill vara. Det behöver inte vara perfekt, det behöver inte vara varje gång, men de flesta rösterna behöver läggas till den identitetens fördel.

Det som börjar med ett medvetet val för att skapa en viss identitet, går så småningom över till att vara en etablerad identitet som vi sedan drivs mer eller mindre automatiskt till att bibehålla, då vi alltid strävar efter att agera in enlighet med den sorts person vi anser oss vara.

En sak jag kommer använda mig av

Det finns inget som är så förödande som en ny, skör vana som att gå utanför de dagliga rutinerna. Klassiskt är att man blir sjuk eller reser bort.

Istället för att helt lägga ner vanan under sådana förhållanden, föreslår författaren att se till att göra bara en bråkdel av den. Bara börja.

Under sådana perioder ligger inte fokus på att bli bättre, utan på att bibehålla vanan.

Som ett exempel, om du har som vana att meditera 20 minuter varje morgon, men under familjesemestern finner det omöjligt att få till. Bibehåll då bara början, kanske 3 minuter, eller bara 1.

Då är det otroligt mycket lättare att återgå till dina 20 minuter när du kommer hem, än om du helt hade lagt av efter en eller ett par misslyckade försök.

En sak jag kommer göra, och när

Det här har jag redan börjat med, och det är att fokusera på början av en vana, snarare än hela. Detta för att vanan ska får chans att etableras innan jag arbetar på att förbättra den.

En vana jag arbetar på just nu är att sakta ner när jag äter. Om jag skulle försöka att vid varje måltid äta långsammare hela tiden, så är det helt omöjligt. Jag känner att jag inte hinner eller bara pallar med.

Men jag kan fokusera på att sakta ner under de första 5 minuterna av varje måltid. Då får jag öva och arbeta in att starta vanan ofta. När det sedan känns naturligt och automatiskt, då kan jag arbeta på att förbättra vanan, och sakta ner under en längre tid.

Det intressanta är att även då de 5 minuterna gått och jag släpper fokuset, så märker jag att jag inte återgår till mitt vanliga, väldigt snabba tempo, så att bara börja vanan har en skön “efterklang” kan man säga.

Ett favorit-citat

Oj, det här var JÄTTESVÅRT. Understrykningarna i den här boken är många! Det citatet jag landat på är:

Vanor begränsar inte frihet. De skapar den.

En sak jag tar med mig från boken

Den enorma kraften i det lilla. Över tid.

Små förändringar gör stor skillnad när vi ser det över tid. Som ett flygplan som åker med autopiloten aktiverad. En liten justering i riktningen är nästan omärkbar vid start, men efter många timmar i luften blir destinationen en helt annan.

En rekommendation

Självklart ska den här boken läsas!

Den är så nära en vane-nörds bibel man kan komma :D Men även intressant för alla som har något de vill förändra.

Än så länge finns den bara på engelska, men med tanke på hur den sålt som smör sedan utgivningen så skulle det inte förvåna mig om den kommer på svenska också så småningom.

Vart du hittar boken

Än så länge finns den att hitta bland annat här:

Adlibris

Bokus

Storytel