fbpx

Har du någonsin ätit av annan orsak än hunger eller näring? Då har du ätit på känslor.

Det behöver inte vara just “tröstätande” vi gör, men någon form av ätande för att vi vill förändra eller förstärka känslan vi har i stunden.

Känsloätande helt enkelt.

Har du någonsin bett om råd eller sökt efter sätt att sluta så har du garanterat fått höra att det handlar om att lära sig hantera sina känslor och tipsen på distraktioner är många.

Det är lätt att omedvetet dra slutsatsen att om jag lär mig hantera mina känslor på ett bättre sätt, då kommer det kännas bättre, och då kommer jag inte vilja tröst/känsloäta.

Jag är övertygad om att vi fått det om bakfoten.

Istället för att lära oss hantera våra känslor med en förväntan på att det ska kännas bättre och lättare, så behöver vi öva på att förnimma våra känslor. Att uppleva känslorna, oavsett om vi tycker de är härliga eller obekväma.

Detta handlade veckans (korta) livesändning om:

Klicka här för att komma till inspelningen på Facebook (och skruva upp volymen, för den var dessvärre extra låg denna gången).

Och du, varmt välkommen till årtiondets andra månad!

?

Ps. Äter du när du känner dig stressad, ledsen, trött, besviken, och även glad? Med förhoppningen om att det ska kännas bättre, men oftast med mer besvikelse som följd? Kommentera nedan med ett enkelt “JA” i så fall (eller skicka ett mejl). Är intresset stort dyker jag gärna djupare in i ämnet.