fbpx

Det är så mycket lättare att ändra eller laga något om man faktiskt vet hur det fungerar. Det gäller både maskiner så väl som människor, och inte minst våra hjärnor! Vad gäller vanor så är det lätt att känna sig maktlös, som att man drivs av sina vanor vare sig man vill eller inte. Och det stämmer till stor del. Det är så vi är designade för att göra vardagen effektiv. Tyvärr så tänker vi inte så mycket på de vanor som faktiskt hjälper oss och gör livet smidigt och smärtfritt, som vår morgonrutin, hur vi cyklar eller kör bil, hur vi lagar middag utan att kika i en kokbok. Däremot så är vi hyper-medvetna om de vanor som ställer till det för oss, som driver oss att göra saker vi inte vill, som inte leder till de resultat vi vill uppnå. Då hjälper det att förstå hur vanorna funkar i hjärnan. Med den kunskapen kan vi åstadkomma hållbar förändring på riktigt. Charles Duhigg, författare av “The Power of Habit“, bryter ner vanan i tre delar, nämligen: 1. Triggern 2. Vanan eller rutinen 3. Belöningen Vi pratar ofta om att vi “triggas” av olika saker, som får oss att känna något eller göra något specifikt. Faktum är att våra liv är fulla av “triggers”, i den bemärkelsen att det är ett startskott för vårt handlande. Handlandet, som vi också kan kalla vana, eller rutin, är det som leder till någon form av belöning, och som i sin tur leder till någon form av resultat. Ett exempel kan vara våra morgonrutiner. För de allra flesta av oss så är den ena vardagsmorgonen den andra väldigt lik: 1. TRIGGERN: Klockan ringer på morgonen. 2. VANAN/RUTINEN: Fötterna på golvet, morgonrocken sveps på, vi traskar ut i köket, sätter på kaffet, går mot badrummet, osv. 3. BELÖNINGEN: Vi är redo att möta dagen med frukost i magen, kammat hår och rena kläder på kroppen, i lagom tid till jobbet. Oftast är det bara själva vanan vi ser och är medvetna om, men oavsett om vi har goda och kanske omedvetna vanor, eller ovanor som vi vill bryta, så finns alla tre komponenter alltid med. Det är lättare att se belöningen av goda vanor och missa triggern. Samtidigt är det lättare att känna igen triggern av en ovana, och missa vilken belöning vi får av den.

Du kanske till och med vill protestera och hävda att det inte finns någon belöning av en ovana du vill bli av med? Du mår ju så dåligt av det och VILL verkligen ändra vanan!

Det du ser är resultatet. Resultatet av ovanan är negativ och du vill åt ett annat resultat. MEN, det finns ändå en belöning i att behålla ovanan. En trigger med efterföljande vana är maktlös utan någon form av belöning. Ibland får man vara lite detektiv för att identifiera vad den är. Det är inte alltid det uppenbara. Och ibland är belöningen väldigt kortvarig innan man upplever bakslaget i resultatet. Därför är det väl värt besväret att göra detektivarbetet. Insikten om alla tre delar av din (o)vana, ger dig makten att medvetet skapa den förändring du vill åstadkomma. Och göra den hållbar. Är du nyfiken på boken “The power of Habit” så finns den kanske på ditt bibliotek, annars på Adlibris.